Programování v C

V této kapitole naleznete popis základních konstrukcí jazyka C, které jsou základními stavebními kameny pro tvorbu programů. Ke každému tématu je k dispozici také úloh. Pokud úlohy zvládnete vypracovat, tak budete mít jistotu, že jste dané téma pochopili a můžete se posunout dále. Pokud nezvládnete úlohy splnit, tak můžete mít s dalšími koncepty problém. Pokud nebudete stíhat, tak kontaktujte svého cvičícího.

Před přečtením této kapitoly si přečtěte sekci o paměti.

Zde je přibližný seznam témat, které si během semestru ukážeme. Pořadí témat probíraných na cvičení a přednáškách se může od tohoto seznamu lišit, tento text je určen spíše jako "kuchařka", ve které se můžete k jednotlivým tématům vracet, abyste si je připomněli. Text je nicméně psaný tak, aby se dal zhruba číst v uvedeném pořadí bez toho, aby používal pojmy, které zatím nebyly vysvětleny.

Základní témata

  • Úvod - základní syntaxe a komentáře
  • Příkazy a výrazy - jak provádět výpočty
  • Proměnné - jak něco uložit a načíst z paměti paměti
  • Datové typy - jak pracovat s daty v paměti
  • Řízení toku - jak se rozhodovat a provádět akce opakovaně
  • Funkce - jak opakovaně využít a parametrizovat opakující se kód
  • Ukazatele - jak sdílet data v paměti a pracovat s adresami
  • Pole - jak jednotně pracovat s velkým množstvím dat
  • Text - jak v programech pracovat s texten
  • Struktury - jak vytvořit vlastní datové typy
  • Soubory - jak číst a zapisovat soubory
  • Modularizace - jak rozdělit program do více zdrojových souborů
  • Knihovny - jak využít existující kód od jiných programátorů

Všechny tyto koncepty jsou velmi univerzální a v tzv. imperativních programovacích jazycích jsou v podstatě všudypřítomné. Jakmile se je jednou naučíte, tak je budete moct využívat téměř v libovolném populárním programovacím jazyku (Java, C#, Kotlin, Python, PHP, Javascript, Rust, C++ atd.).

Navazující aplikovaná témata

  • TGA - jak vytvořit obrázek
  • GIF - jak vytvořit animací
  • SDL - jak vytvořit interaktivní grafickou aplikaci či hru
  • Chipmunk - jak simulovat fyzikální procesy