Programování v C
V této kapitole naleznete popis základních konstrukcí jazyka C, které jsou základními stavebními kameny pro tvorbu programů. Ke každému tématu je k dispozici také úloh. Pokud úlohy zvládnete vypracovat, tak budete mít jistotu, že jste dané téma pochopili a můžete se posunout dále. Pokud nezvládnete úlohy splnit, tak můžete mít s dalšími koncepty problém. Pokud nebudete stíhat, tak kontaktujte svého cvičícího.
Před přečtením této kapitoly si přečtěte sekci o paměti.
Zde je přibližný seznam témat, které si během semestru ukážeme. Pořadí témat probíraných na cvičení a přednáškách se může od tohoto seznamu lišit, tento text je určen spíše jako "kuchařka", ve které se můžete k jednotlivým tématům vracet, abyste si je připomněli. Text je nicméně psaný tak, aby se dal zhruba číst v uvedeném pořadí bez toho, aby používal pojmy, které zatím nebyly vysvětleny.
Základní témata
- Úvod - základní syntaxe a komentáře
- Příkazy a výrazy - jak provádět výpočty
- Proměnné - jak něco uložit a načíst z paměti paměti
- Datové typy - jak pracovat s daty v paměti
- Řízení toku - jak se rozhodovat a provádět akce opakovaně
- Funkce - jak opakovaně využít a parametrizovat opakující se kód
- Ukazatele - jak sdílet data v paměti a pracovat s adresami
- Pole - jak jednotně pracovat s velkým množstvím dat
- Text - jak v programech pracovat s texten
- Struktury - jak vytvořit vlastní datové typy
- Soubory - jak číst a zapisovat soubory
- Modularizace - jak rozdělit program do více zdrojových souborů
- Knihovny - jak využít existující kód od jiných programátorů
Všechny tyto koncepty jsou velmi univerzální a v tzv. imperativních programovacích jazycích jsou v podstatě všudypřítomné. Jakmile se je jednou naučíte, tak je budete moct využívat téměř v libovolném populárním programovacím jazyku (Java, C#, Kotlin, Python, PHP, Javascript, Rust, C++ atd.).